Terapia online


 

Wizyta online to forma terapii oferująca dopasowanie do trybu życia czy indywidualnych możliwości i preferencji Klienta. Takie rozwiązanie niesie ze sobą szereg możliwości  dotarcia do osób potrzebujących wsparcia i pomocy, którzy z wielu różnych powodów nie mogą lub nie chcą uczestniczyć w terapii stacjonarnej. Tak samo jak w przypadku terapii tradycyjnej - najważniejsza jest relacja z Klientem i jego dobrostan. 

Efektywność terapii online​

Terapia online w swoich założeniach i działaniu nie różni się niczym od terapii stacjonarnej. Umożliwia Klientowi rozmowę z terapeutą z dowolnego miejsca na ziemi za pośrednictwem komunikatora takiego jak np. Skype czy Zoom. Liczne badania wskazują, że terapia online jest równie skuteczna jak tradycyjna, a Klienci uważają ją za praktyczną i efektywną (Barak, Hen, Boniel-Nissim & Shapira, 2008).

Największe zalety terapii online:

  • dostępność - nie ma ograniczeń jeśli chodzi o miejsce, wystarczy dostęp
    do internetu

  • komfort - Klient ma możliwość wybrania dowolnego, bezpiecznego dla siebie otoczenia

  • elastyczność - większy wybór i dopasowanie terminu terapii do swoich
    możliwości i potrzeb 

  • łatwość - nie wymaga żadnych skomplikowanych aplikacji czy płatnych platform, wystarczy przeglądarka internetowa 

  • bezpieczeństwo - nowoczesne wideoczaty są zaopatrzone w stale udoskonalaną technologię szyfrowania i gwarantują zabezpieczenie danych Klienta

Jak przebiega terapia online?

Terapia polega na wideo-rozmowie z psychoterapeutą oraz wspólnym poszukiwaniu rozwiązań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji. Psychoterapeuta pomaga w określeniu, co do tej pory było skuteczne i pozwalało Klientowi radzić sobie z kłopotami oraz jakie rozwiązania mogłyby sprawdzić się w przyszłości. Podczas terapii określany jest cel, do którego Klient chce dążyć, a psychoterapeuta pomaga Klientowi ten cel osiągnąć.

 

Jak się przygotować do sesji online? 
 

Najważniejsze, aby sprawdzić swoje łącze internetowe, mikrofon oraz głośniki.
Warto również zadbać o komfortowe, zaciszne i bezpieczne dla nas miejsce. W kontekście nadchodzącej wizyty możesz zastanowić się nad tym co chciałabyś/chciałbyś zmienić, jak powinna wyglądać sytuacja, gdyby wszystko się ułożyło. Możesz również zrobić notatki czy poukładać wszystko w punktach lub zapisać to zupełnie chaotycznie. Możesz pomyśleć o swoich emocjach i odczuciach, które Ci towarzyszą lub o swoich myślach związanych z daną sytuacją.

Więcej o skuteczności terapii online możesz dowiedzieć się tutaj:

https://web.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/22682-psychoterapia-online-tak-samo-skuteczna-jak-tradycyjna

https://www.psychologytoday.com/us/blog/what-mentally-strong-people-dont-do/201911/does-online-therapy-work

Flower vase