Neuroróżnorodność
Czym jest neuroróżnorodność?
Pojęcie to zakłada, że każdy człowiek ma indywidualny profil neurologiczny, a osoby neuroróżnorodne mają mózgi, które działają w sposób różniący się od typowego (tzw. neurotypowego) wzorca. Te różnice mogą wpływać na myślenie, uczenie się, postrzeganie świata czy interakcje społeczne. Kluczowym elementem koncepcji neuroróżnorodności jest szacunek dla tych różnic i ich akceptacja, zarówno w społeczeństwie, jak i w systemach edukacyjnych czy zawodowych. Neuroróżnorodność nie neguje trudności, z jakimi mogą borykać się osoby z różnicami neurologicznymi, ale proponuje, by patrzeć na nie w szerszym kontekście. Wskazuje, że wiele z tych trudności wynika z braku zrozumienia lub nieodpowiedniego wsparcia ze strony otoczenia, a nie z samej różnorodności neurologicznej.
Co to jest ADHD?
ADHD (ang. Attention Deficit Hyperactivity Disorder, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) wpływa na funkcjonowanie uwagi, kontrolę impulsów i poziom aktywności. ADHD występuje zarówno u dzieci, jak i dorosłych i jest zróżnicowane w zależności od osoby, mogąc objawiać się na różne sposoby. Główne objawy ADHD są podzielone na trzy kategorie: deficyt uwagi, nadpobudliwość oraz impulsywność.
Objawy ADHD:
-
Deficyt uwagi:
-
Trudności w utrzymaniu koncentracji na zadaniach lub szczegółach.
-
Szybkie odwracanie uwagi przez bodźce zewnętrzne.
-
Problemy z organizacją, planowaniem i kończeniem zadań.
-
Zapominanie o codziennych obowiązkach (np. zapominanie o terminach, tracenie rzeczy).
-
-
Nadpobudliwość:
-
Uczucie wewnętrznego niepokoju lub trudności z pozostaniem w jednym miejscu.
-
Nadmierna potrzeba ruchu, np. wiercenie się, stukanie palcami.
-
Trudności z odpoczynkiem lub wyciszeniem się.
-
Silna potrzeba działania, nawet w sytuacjach wymagających spokoju.
-
-
Impulsywność:
-
Podejmowanie decyzji bez zastanowienia nad konsekwencjami.
-
Przerywanie innym w rozmowie lub trudności z czekaniem na swoją kolej.
-
Skłonność do pochopnego działania, co może prowadzić do problemów w relacjach czy ryzykownych zachowań.
-
Rodzaje ADHD:
-
Typ z przewagą deficytu uwagi: dominują trudności z koncentracją, organizacją i utrzymaniem uwagi, ale nadpobudliwość jest mniej widoczna.
-
Typ z przewagą nadpobudliwości-impulsywności: objawy związane z nadmierną aktywnością i impulsywnością są bardziej nasilone.
-
Typ mieszany: występuje kombinacja objawów z obu powyższych kategorii.
-
ADHD może znacząco wpływać na życie codzienne, ale dzięki odpowiedniej diagnozie, leczeniu i wsparciu wiele osób z ADHD rozwija swoje unikalne talenty i mocne strony, osiągając sukcesy w różnych dziedzinach życia.
Co to jest spektrum autyzmu?
Spektrum autyzmu (ASD, ang. Autism Spectrum Disorder) to termin obejmujący szeroki zakres różnorodnych profili neurologicznych, które wpływają na sposób, w jaki osoba postrzega świat, komunikuje się, myśli i wchodzi w interakcje społeczne. Charakteryzuje się różnym stopniem trudności w obszarach komunikacji, relacji społecznych, zachowań i przetwarzania sensorycznego.
Spektrum autyzmu jest "spektrum" dlatego, że objawy i ich nasilenie mogą znacznie się różnić między osobami. Niektóre osoby mogą potrzebować intensywnego wsparcia, podczas gdy inne funkcjonują samodzielnie i mogą nie potrzebować specjalnej pomocy.
Kluczowe cechy spektrum autyzmu:
-
Trudności w komunikacji i interakcjach społecznych
-
Problemy z nawiązywaniem relacji, odczytywaniem intencji i emocji innych ludzi.
-
Możliwe trudności w prowadzeniu rozmów, wyrażaniu myśli lub rozumieniu subtelności, takich jak ironia czy żarty.
-
W niektórych przypadkach brak mowy lub specyficzny sposób komunikacji.
-
-
Powtarzalne zachowania i ograniczone zainteresowania
-
Skłonność do wykonywania powtarzalnych ruchów (np. machanie rękami, kiwanie się).
-
Intensywne, wąskie zainteresowania, którym osoba poświęca dużo uwagi.
-
Potrzeba rutyny i trudności z adaptacją do zmian.
-
-
Nietypowe przetwarzanie sensoryczne
-
Nadwrażliwość lub niewrażliwość na bodźce zmysłowe, takie jak dźwięki, światło, zapachy, tekstury czy dotyk.
-
Przeciążenie sensoryczne w głośnym lub chaotycznym otoczeniu.
-
-
Osoby w spektrum autyzmu często mają unikalne cechy, takie jak wysoka zdolność koncentracji na szczegółach, kreatywność, wyjątkowa pamięć lub zdolności analityczne. Wspieranie tych mocnych stron pozwala im realizować swój potencjał i odnaleźć satysfakcję w życiu.
Spektrum autyzmu to nie choroba, ale inny sposób postrzegania i doświadczania świata, który wymaga zrozumienia, akceptacji i odpowiedniego wsparcia.
Jak możemy Cię wspierać?
Neuroróżnorodność to koncepcja, która uznaje, że różnorodność w sposobach funkcjonowania ludzkiego mózgu jest naturalnym i wartościowym elementem ludzkiego doświadczenia. Zamiast postrzegać różnice neurologiczne, takie jak autyzm, ADHD, dysleksja, jako zaburzenia wymagające "naprawy" lub leczenia, neuroróżnorodność podkreśla, że są to warianty neurologiczne, które mają swoje unikalne mocne strony i wyzwania.
Coaching
Coaching to metoda pracy ukierunkowana na praktyczne rozwiązania, która pomaga w poprawie organizacji, zarządzania czasem oraz realizacji celów. Coach ADHD nie diagnozuje ani nie prowadzi terapii, ale działa jako partner wspierający w codziennych wyzwaniach i rozwijaniu indywidualnych strategii radzenia sobie z trudnościami.
Nasi specjaliści
Gabriela Gamrowska
Justyna Frączek
Martyna Nowak
Karolina Opałka-Rygalska
Olga Mac
Karolina Lewandowska
diagnoza,
wsparcie psychologiczne
diagnoza,
wsparcie psychologiczne
wsparcie psychologiczne,
psychoterapia
wczesna interwencja,
wsparcie psychologiczne
wczesna interwencja,
wsparcie psychologiczne
coaching ADHD i spektrum