Sposoby na gorsze chwile

Chyba każdemu z nas zdarza się taki dzień, gdzie mamy wrażenie jakby wszystko po kolei rozsypywało się jak domek z kart. Problemy i trudności się piętrzą, ciągle napływają do nas negatywne wiadomości, nasza perspektywa przybiera ciemniejsze barwy, a my czujemy się niczym strażak jadący gasić kolejne pożary. Jak można łagodzić skutki takich sytuacji, skupić się na rozwiązaniach i poprawić swoje samopoczucie? Oto kilka sposobów, które pomogą przetrwać gorsze dni.


Choć depresja sezonowa (ang. seasonal affective disorder SAD) zdarza się najczęściej w okresie jesienno- zimowym, czasem możemy jej doświadczać również latem. Smutek i przygnębienie, brak odczuwania przyjemności z tego, co do tej pory nas cieszyło oraz zmniejszenie energii i trudności w podejmowaniu codziennych, nawet najprostszych czynności są charakterystyczne dla przebiegu tego zaburzenia. Jednak aby mówić o zaburzeniu właśnie taki stan powinien trwać co najmniej 2 tygodnie.

Czasem po prostu mamy jeden lub kilka gorszych dni, podczas których odczuwamy podobne objawy. Nasze samopoczucie i nastrój są mocno obniżone, nie mamy ochoty na aktywność. W jaki sposób możemy sobie pomóc, aby poczuć się lepiej? Oto kilka sposobów:

 

1. Zatrzymaj się na chwilę, uporządkuj swoje myśli. Możesz stworzyć listę spraw, które pojawiają się w Twojej głowie. Zastanów się w jaki sposób możesz je rozwiązać oraz w jaki sposób chcesz je potraktować. Możesz również ustalić priorytety oraz plan działania.

2. Zwiększ świadomość swoich obecnych emocji. O czym one Cię informują? Jak na Ciebie wpływają? W jaki sposób ty możesz wpłynąć na nie?

3. Obniż poziom stresu i napięcia i postaraj się zrelaksować - to pozwoli myśleć spokojniej i bardziej racjonalnie. Skup się na poszczególnych miejscach, postaraj się odnaleźć te, które są bardziej napięte. Pomyśl co możesz zrobić dla siebie, aby poczuć się lepiej. Możesz też skorzystać z gotowych metod relaksacji mięśni jak np. relaksacja Jacobsona

5. Zmień na chwile otoczenie, w którym się znajdujesz. Wyjdź na krótki spacer, zadzwoń do bliskiej Ci osoby lub np. odwiedź swoją ulubioną restaurację czy kawiarnię.

6. Włącz swoją ulubioną piosenkę, taką która zawsze dodaje Ci energii i radosnego nastawienia. Liczne badania wykazały, że muzyka wpływa na poprawę naszego nastroju i samopoczucia.

7. Spraw sobie jakąś przyjemność – to nie musi być fizyczny produkt, może to być też coś niematerialnego co wpłynie pozytywnie na Twoją sferę psychofizyczną.

8. Po prostu się uśmiechnij! Nasz mózg wytwarza wtedy endorfiny, które są silnie połączone z odczuwaniem przyjemnych emocji.

 

Powyższe pomysły to tylko kilka sposobów na poprawę naszego nastroju czy samopoczucia. Na nasz całościowy dobrostan wpływa również to, w jaki sposób kształtujemy nasze


myśli i przekonania. W trudnych, gorszych momentach naszego życia warto jest skupić się na tym co pozytywne i dobre, starać się szukać rozwiązań pojawiających się problemów i próbować przełamywać destrukcyjne wzorce myślenia, które znajdujemy w naszej głowie. Jeśli nagromadzenie życiowych trudności jest zbyt przytłaczające, trwa przesadnie długo lub gorsze chwile pojawiają się coraz częściej, towarzyszy Ci uporczywy smutek lub lęk – nie wahaj się i skorzystaj z pomocy specjalisty!

10 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

ADHD